Ogos 24, 2009

Rumah Abah


"Atok, kenapa rumah atok macam rumah semut?"
Danish berseloroh dengan Atok Abah bila kami balik kampung bulan lepas.
Apa tidaknya, rumah abah yang boleh tahan besar tu dah menjadi kecil dan tinggal bahagian belakang dengan 2 bilik dan dapur sahaja. Bahagian depan telah dirobohkan untuk dibina rumah yang baru.

Mengimbas memori ketika aku dan abah membina rumah dulu, memang sukar dilupakan. Waktu tu, aku baru sahaja cabut dari belajar di Universiti Malaya. Waktu tu juga abah nak buat majlis kahwin akak. Dalam masa 2 bulan sahaja abah boleh siapkan rumah. Satu peristiwa aneh yang aku tak percaya hingga sekarang adalah tiang rumah yang pendek boleh menjadi panjang dalam masa semalaman. Aneh cukup aneh ...ilmu apa yang abah pakai ni boleh panjangkan tiang rumah?

Abah, sempat ke nak siap rumah ni sebelum raya? Soalan itu pastinya menambahkan lagi berkecamuk di kepala orang tua ku. Namun, itulah soalan yang kerap kali ku tanya apabila menelefon abah. Bukan apa, aku risau kalau- kalau raya nanti rumah tu tak siap lagi. Namun, abah dengan yakin tetap menjawab
"Siap, ko jangan risau."
Namun dalam hati, aku sentiasa berdoa mudah-mudahan rumah itu akan siap sebelum raya nanti. Jadi, bolehlah abah dan mak beraya dengan rumah baru yang lebih selesa. Tambahan pula, tahun ni aku boleh merasa malam raya di rumah abah.

Nabi bersabda, “Selalulah engkau berada di dekat keduanya. Karena sesungguhnya surga berada di bawah kaki keduanya.” (HR. Thabrani, al-Mundziri mengatakan sanadnya jayyid).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan