Ogos 28, 2009

Kerja vs Peribadi



Kerja ...

Sewaktu aku tamat pengajian di UiTM dahulu, cukup susah untuk mendapat perkerjaan. Tambahan pula bidang pengajian yang aku ikuti ini tidak banyak peluang pekerjaannya. 3 bulan aku menganggur dan akhirnya dengan berkat doa mak dan abah, aku mendapat pekerjaan sebagai Penolong Pegawai Perpustakaan. Aku bersyukur walaupun dalam hati aku ada sedikit perasaan irihati dengan kawan-kawan yang berjaya menyandang jawatan pegawai.

Hampir 5 tahun aku bekerja, mengaut pengalaman, suka duka dalam kerjaya di bidang perpustakaan. Akhirnya, aku ditawarkan juga jawatan pegawai di UiTM walaupun pada mulanya aku berjauhan dengan keluarga. Betapa gembiranya hati aku, isteri, mak dan abah melihat anaknya ini kini telah berjaya. Aku tak akan lupakan betapa besarnya harapan mereka semua kepada aku.

Peribadi ...

Tetapi kenapa? Kenapa? Ada juga insan yang terlupa betapa beruntungnya dia kerana dapat bekerja di UiTM. UiTM bukan organisasi yang 'gambang' tetapi sebuah institusi pengajian awam yang dipandang tinggi oleh masyarakat Malaysia, masyarakat melayu bumiputera khususnya.

Namun, amanah dan tanggungjawab yang diberikan diketepikan lantaran masalah peribadi yang mengusik jiwa. Apakah lagi nasihat yang harus aku berikan kepada insan ini agar melaksanakan tanggungjawabnya dengan amanah dan penuh keikhlasan? Sudah puas aku nasihati dan mungkin ketegasan adalah pengubat kepada kealpaan ini.

Insan, berubahlah ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan