Ogos 24, 2009

Meniti Ramadhan 1430H

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan berpuasa atas kamu sebagaimana diwajibkan atas umat-umat yang terdahulu sebelum kamu, semoga kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah:183)

Pagi Sabtu lepas tidak seperti hari-hari yang lalu. Seawal jam 4.30 pagi, aku dan isteriku telah bangun untuk bersahur untuk pertama Ramadhan. Sunyi sepi malam tu, maklumlah sekarang ni aku duduk dalam kejiranan cina.

Firman Allah, " Makan dan minumlah kamu sehingga terang bagimu benang putih dari benang hitam iaitu (masuk waktu subuh). Al-Baqarah 2: 187

Kalau dulu semuanya mak yang sediakan tapi kini semuanya ayang yang sediakan. Aku? Bangun tido, apa yang aku tahu adalah makan. Hari pertama bersahur, aku ada bisikkan kat telingga dia .. " Terima kasih ye sebab bangun pagi dan siapkan makanan untuk abang." Ayang senyum je, dan aku harap dia faham.

Petang itu, ayang masak mee hoon goreng special. Special sebab dalam mee hoon tu ada udang saiz XL dan yang paling penting adalah aku, danish dan irfan tolong sekali ayang masak kat dapur. Lepas tu, aku siapkan ikan bakar cicah dengan air asam. Sedap...2 kali aku mengulang makan. Isteriku ni memang pandai masak, lagi-lagi kalau masak mee goreng, nasi goreng udang, asam pedas dan paling teror sekali masak tom yam campur. Pehhh...terliur!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan