Ogos 25, 2009

Pemandu berkhemah


Adakah anda seorang pemandu? Aku juga pemandu seperti kamu.

Namun, adakalanya kita lupa dengan apa yang cikgu memandu kita ajar. Dulu...semasa aku belajar mengambil lesen kereta, aku tumpukan perhatian dan jangan terkejut aku hanya belajar 4 kali sahaja dan lepas itu aku tekad untuk mengambil ujian JPJ.

Alhamdulillah, aku lulus ...

Hingga sekarang aku masih ingat cikgu aku kata ..."Bila memandu ni, ingat kat orang lain dan memandulah dengan berkhemah."

Tetapi semalam aku berasa amat malu untuk menaiki kenderaan tempat aku bekerja. Bukan kerana kenderaan dan bukan juga kerana pemandu. Sebaliknya kerana sikap pemandunya yang seakan-akan sudah lupa istilah " pemanduan berkhemah". Apa yang dikejarkan? Sudah lupakah dia bahawa ada orang lain yang menaiki kenderaan tersebut.

Sahabatku berkata, " Kalau kita periksa darah sekarang, nescaya kena darah tinggi." Aku bersetuju dengan dia. Masakan tidak, dilebuh raya pun boleh memotong mengikut lorong kecemasan. Bukan sekali ... dah banyak kali dibuatnya.

Berubahlah ...berubahlah sahabatku agar menjadi pemandu berkhemah dan ingatlah bahawa malang tidak berbau. Walau sehebat manapun pemandu, walau lama manapun pengalaman kita memandu apabila sekali kita alpa maka malapetaka akan menemui kita. Jika malapetaka berlaku kepada kita, bagai manakah perasaan orang yang sayangkan kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan