Disember 29, 2010

Hijrah : percaya dan berjaya

Istimewa sungguh hari ini, dapat bertemu dan mendengar ceramah dari Prof. Kamil bertajuk Hijrah: Percaya dan Berjaya. Maklumlah, bukan senang nak jumpa dan mendengar secara langsung begini.

Di awal ceramah beliau bertanya siapa yang boleh membaca surah "Alamnasrah ..." tergamam juga aku, sebab surah tu dulu aku hafal tetapi sekarang sebab tidak diamalkan, aku menjadi lupa dan akhirnya aku membisu tanpa bicara. Nasib baik Kak Hajar menjadi penyelamat dan membacakan surah tersebut.

Menurut Prof, anggaran hidup kita ini hanyalah 74 tahun sahaja. Mungkin ajal datang lebih cepat dan mungkin juga lewat. Wallahualam... Namun, sejauh mana kita bersedia untuk menempuh kehidupan diakhirat kelak? Selama ini manusia hanya bergembira dengan kehidupan di dunia yang hanya sementara tanpa membuat persediaan untuk kehidupan diakhirat yang kekal selamanya.

Diakhir pertemuan, dapat juga aku bersalaman dengan beliau. "Terima kasih Prof."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan