Disember 21, 2010

Belanja sekolah anak- anak

Tahun depan, Danish akan memasuki Darjah 1 manakala Irfan akan melangkah ke alam Pra Sekolah. Minggu lepas, ketika kami adik beradik berkumpul di rumah akak, mak ada bertanya ..." Dah siap persiapan sekolah anak ko Deris? " Belum mak. " Jawab ku selamba. Saja dia mengingatkan aku agaknya.

Jadi lepas makan tengah hari tu, kami bergegas ke bandar Kota Tinggi. Shoping baju sekolah, kasut, beg untuk Danish dan Irfan. Semua seorang 2 pasang. Janji semua puas hati.

" Semua sekali RM 350.00 je." Kata cashier. Siap beli beg sekolah dan aksesori lainnya, hampir 500 hinggit habis petang tu saja.
 
Ayang tersenyum sinis melihat aku, mungkin dia faham apa dalam hati aku agaknya. Tiba- tiba teringat kata- kata mak tadi. " Dulu mak 8 orang anak sekolah serentak. Ko bayangkan betapa susahnya mak nak sekolahkan ko dulu hingga menjadi orang."

Sedih mengenangkan kesusahan mak dan abah dulu. Pernah 2 tahun aku tak membayar yuran sekolah. Sekali ketika darjah 5 dan sekali ketika aku di tingkatan 2. Ketika itu aku tidak faham erti kesusahan. Aku hanya pandai meminta tanpa berusaha. Namun, kini aku faham. Terima kasih mak dan abah yang telah menyekolahkan aku sehingga ke menara gading.

Lihatlah wahai anak- anak ayah yang tersayang..sungguh besar nikmat yang Allah berikan kepada kita, hatta kita banyak kelemahannya. Banyak yang tak sempurna. Bersyukurlah wahai anak-anakku.. Rezeki dan nikmat kita melimpah ruah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan