Ogos 08, 2011

Ramadhan 1432H

Ramadhan datang lagi. Selamat menyambut bulan Ramadhan 1432H, bulan yang penuh rahmat dan keberkatan. Anak- anak sibuk bertanya tentang puasa dan sememangnya mereka belum memahaminya. Apa yang mereka tahu selepas puasa, mereka akan beraya. 

Hari pertama berpuasa, kami berbuka di rumah emak. Awal- awal lagi telah aku sms kepada adik beradik agar balik sama, bagi yang berkesempatan. Teringin makan sama- sama adik beradik seperti dahulu. Maklumlah adik beradik ramai...memang riuh dan meriah.

Awal ramadhan kali ini, kesihatan ku di uji. Rasa seperti nak demam. Kemudian sakit perut, mual, pening dan rasa seperti nak muntah. Hampir tewas tambahan pula Doktor Wan memberikan aku 1 hari MC untuk berehat. Namun, dengan semangat yang ada aku gagahkan juga dan syukur aku mampu meneruskan juga untuk berpuasa. Seharian aku bertemankan sebotol minyak Yuyi Cap Limau. hehehe...ngalahkan orang mengandung.



Doktor Wan kata aku mungkin keracunan makanan. Nasihatnya, teruskan puasa. Insya Allah puasa juga salah satu rawatan untuk orang yang sakit perut. Natijahnya, jangan main beli sahaja apa yang dijual di bazar Ramadhan. Lihat dan teliti dahulu makanan yang dijual...sebab apa yang dijual belum tentu tahap kebersihannya.

Hari ini, hari ke lapan berpuasa dan azamku...aku akan terus berpuasa. " Ya Allah berikanlah aku kesihatan yang baik dan berikanlah aku kekuatan untuk terus berpuasa, beribadat kepadamu Ya Allah."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan