September 29, 2009

Suka duka 'Beraya'

Danish bersalaman dengan Atok Abah di pagi raya.

Danish dan Irfan di pagi raya ... hensome!

Sehari sebelum raya, aku balik rumah abah. Memang telah ku duga, rumah abah tak siap lagi. Jadi dalam masa sehari tu, aku terkejar-kejar mengecat, mengemas rumah dan memanggil orang untuk wirering rumah abah. Syukur, malam tu kami dah boleh tidur dalam rumah baru tu.
Malam raya, Danish ku beri kebebasan untuk bermain bunga api bersama sepupu dan sedara mara yang ada kat rumah abah. Danish sungguh gembira! Irfan pulak, masih sama seperti tahun-tahun yang lepas. Masih lagi takut dengan bunyi mercun, takut dengan bunga api dan masih lagi memaksa aku duduk mengadap televisyen. Entah bila Irfan nak jadi berani macam Danish. Alya pulak, antara berani dan tidak untuk bermain bunga api.

Pagi raya, wajah kegembiraan terpancar diwajah semua. Danish bangun awal seawal jam 6.45 pagi. Kami semua memakai baju sedondon warna merah hati. Tahun ni semua adik beradik ada di rumah, mungkin nak merasa beraya dirumah baru abah agaknya. Tak seperti tahun lepas, tahun ni aku dapat bersalaman dan meminta maaf di pagi raya dengan mak, abah dan semua adik beradik. Anak-anak pun turut bersalaman dengan Atok Abah dan Atok Mak mereka. Mak menangis bila kami bersalaman manakala abah tetap cool macam biasa. Control macho! ekekekeke...

Lepas tu, aku ke rumah Pak Mertua. Dekat je, dalam 15 minit kalau naik keta vios. Kalau naik Kenari, dekat 30 minit. ekekekeke... tak sempat nak masuk rumah, semua adik beradik ipar nak beraya di Pontian dan rumah nenek di Simpang Renggam. Akupun join sekaki la ... seronok tau sekali sekala berjalan ni. Namun, yang tak seronoknya apabila anak-anak mulai bosan dan rimas. Apatidaknya, dari pagi hingga jam 10.00 malam beraya tanpa henti dari sebuah rumah ke sebuah rumah.
Malam tu Alya menangis sakan dalam keta, sedangkan nenek masih nak beraya. Waduh, macam mana ni? ...dan akhirnya, nenek merajuk dan meninggalkan kami sekeluarga dalam kereta dalam keadaan terpingga-pingga. Tak tahan dengan rengetan Alya agaknya. Tiba-tiba perasaan sedih pulak menerpa dalam hati dan dalam perjalanan pulang tu, kami senyap je.

Balik raya, dugaan lagi ... anak demam pulak!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan