September 08, 2009

Ketupat Ihya Ramadhan

Khairol dengan Ketupat Bantal

Dari kiri: Paan, Jun dan Asrol



Kata orang, berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing.

Hari ni, aku dan semua staf PTDI menerima daun kelapa untuk dibuat ketupat sempena program Ihya Ramadhan yang akan diadakan pada hari esok.

Dah lama aku tinggalkan dunia membuat ketupat ni, al-maklumlah ... sejak beristeri ni, semuanya aku serah kat isteri. Hampir lima kali aku mencuba dan akhirnya aku berjaya menyiapkan beberapa ketupat satey. Yeahh...

Staf aku lagi teror, macam-macam ketupat dibuatnya. Ketupat jantung, ketupat bawang dan paling istimewa sekali ialah ketupat bantal. Saiz ketupat ni besar, 2 kali ganda dari saiz ketupat biasa dan menggunakan 4 helai daun kelapa. Kata Asrol, arwah ayah dia yang ajar dan ayah dia pulak belajar dari orang asli pahang.

"Kalau macam ni, seketul pun dah kenyang."

4 ulasan:

  1. erm bukan model ketupat.tp, model daun kelapa.xper lar janji jd MODEL..kikiki

    pn huda> meti teringatkan kenangan di uitm..jenguk-jenguklah kitorang kat sini

    BalasPadam