November 16, 2009

Kematian Suatu Yang Pasti

Pagi tadi, aku menerima satu sms dari rakan sepengajian di UiTM dahulu. Berita yang disampaikan sungguh mengejutkan "Rakan kita, Faizal pustakawan IPTI Kuala Lipis, Pahang meninggal dunia pagi tadi kerana kemalangan." Arwah ni kenalan tidak berapa rapat, tetapi amat aku kenal. Teringat semasa aku Part 5 dahulu, waktu tu aku tak dapat kolej. Buat sementara waktu, aku menyewa bersama kawan- kawan di Seksyen 18. Salah seorang yang senasib dengan aku ialah arwah. Kami sama- sama susah. Malam pertama tidur hanya beralaskan surat khabar dan berbantalkan beg yang digalas.


Bila difikirkan, dia ni masih muda lagi. Baru 31 tahun. Perjalanan masih panjang ...namun, Allah lebih mengetahui dan sayangkannya. Nasib aku? Wallahualam! Aku juga ingin tahu jika diberi kuasa mengetahui. Namun apakan daya, aku juga hanyalah manusia biasa.

Kematian suatu yang pasti. Kematian tidak mengira sama ada kita muda, tua, sihat mahupun sakit. Menginsafi diri selagi berupaya, bertaubatlah selagi ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan