Mei 16, 2013

Hari Guru dan Cerita Tentang Ex-Guru-guru ku

Setiap tahun, tarikh 16 Mei adalah seperti tarikh keramat yang diraikan setiap warga Malaysia yang bergelar guru sejak tahun 1972. Namun, pastinya masih ramai yang belum mengetahui mengapa 16 Mei di pilih sebagai Hari Guru.

Mengikut Falsafah Pendidikan Negara, tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada hari bulan yang sama dalam tahun 1956, Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran sebagai Dasar Pelajaran bagi negara kita.

Bercerita pulak tentang Ex-guru favourite yang aku kenang sampai sekarang. Panjang ceritanya, tetapi dipendekkan cerita. Al kisah...Guru kelas aku masa darjah 1 dulu namanya Cikgu Habibah. Masa sekolah rendah dulu, aku paling ngeri dengan Cikgu Bibah, sebab rambut dia kerinting mengerbang, badan boleh tahan sasa, garang pulak tu. Eiii...seram!

"Hahaha, biasalah alasan budak- budak tak mahu kesekolah."


Ada seorang cikgu yang paling aku suka, paling baik semasa di sekolah rendah dulu. Namanya Cikgu Nurul Huda. Kecil molek, kulit putih sampaikan urat halus boleh dilihat di pipinya. Dia ni selalu mintak aku beli roti prata (sekarang orang sebut roti kosong) kat Warung Mat Joden. Warung ni terletak di depan sekolah aku, SK Muzaffar Syah. Dia ngidam agaknya sampaikan hari-hari nak makan roti prata Mat Joden. Dulu 1 keping harganya baru 0.30 sen je. Kebiasaannya dia bagi duit Seringgit, dia suruh beli 3 keping. 2 keping dia makan, 1 keping lagi dia sedekah kat aku makan. Hari-hari begitu. Baki 0.10 sen biasanya upah untuk aku le buat beli gula-gula. Apapun cikgu ni memang baik. Mungkin niatnya murni nak bagi makan orang susah macam aku ni agaknya.

Masa kat sekolah menengah, aku paling kecut perut ngan Cikgu Gaban. Apa tidaknya, ke hulu ke hilir dengan rotan. Aku pernah beberapa kali kena rotan antara sebab paling badas yang paling enteng ialah tak hadir latihan sukan. Lokasi paling selalu jadi sasaran, biasanya di bontot le. Ayoyo! Tapi, biasanya aku cerdik sikit. Sebelum sampai turn aku, aku dah standby sikat kecil di poket belakang. Bila Cikgu Gaban hayun tu, kurang la sedikit impak maksima nyer tu. hehehe!

Cikgu paling baik pulak adalah Cikgu Wohnen. Nama sebenarnya adalah Cikgu Mahani. Kami gelar Wohnen sebab dulu dia ranggi lagi gedebom. Masa tu dia baru kerja, anak dara lagi. Free hair lagi...memang glamourlah. Dia ni selalu puji aku, "Inilah student saya yang paling baik." Sampai sekarang, kalau jumpa pun dia akan kata begitu. Tahun lepas kami terserempak di Giant Plentong. Masih seperti dulu, masih memuji anak muridnya ini. 

"Jangan jealous uuuu..."

Apapun guru-guru ku semua. Tahniah! Kalian telah menjadikan IDRIS MUHAMMAD orang dan bukannya hantu. Walaupun tak kaya mana, tapi bolehlah dikatakan berjaya. Syukur alhamdulillah...


"Happy teacher days, semoga kalian sihat sejahtera, bahagia, berjaya di dunia dan diakhirat hendaknya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan