April 05, 2013

Siapakah makhluk itu?

"Kenapa Alya menangis? Bukannya ada orang marah atau pukul Alya pun..." 

Pujuk aku kepada Alya pagi tadi. Malam tadi, dekat sejam dia menangis. Pagi tadi bangun tidur pun sambung menangis.

"Alya nampak ada kakak tu duduk kat atas dekat lampu. Dia pegang baby pastu dia campak baby tu kat Alya." Dia duduk tunduk je tengokkan Alya." Alya meluah rasa.

"Apa warna kakak tu? Cantik tak muka dia." saja berseloroh.

"Muka dia tak cantik...warna biru." tambah Alya.

"Dia buat apa?" tanyaku ingin tahu.

"Dia duduk tunduk je, dia pegang baby..." selamba je Alya berkata-kata.

Makhluk berwarna biru ni telah banyak kali diceritakan Alya. Irfan pun perasan. Kalau mengigau je, dah banyak kali dia cakap makhluk berwarna biru ni. Entah betul, entahkan tidak aku pun tak pasti. Tapi dari raut wajah Alya ketika itu, memang dia tengah takut sangat.

Sebenanrnya, kisahnya hampir sama seperti kisah aku dari kecil yang selalu diganggu oleh makluk wanita bertubuh kecil tetapi berwarna putih. Wajahnya kosong, tetapi tangannya halus dan lembut seperti kapas. Dah lama dia tak ganggu aku, semenjak berkahwin ni lama dia tak menziarahi aku. Rupanya ada kawan lain yang menziarahi anak aku.

Pelik, ngeri, tak masuk akal pun ada...

1 ulasan: