Januari 04, 2011

Dunia baru

3 Januari 2011, bermulanya episod baru dalam hidup Danish dan Irfan. Bangun seawal jam 6.00 pagi, gosok gigi, mandi air suam-suam panas, pakai baju dan terus sarapan. Selewat- lewat jam 6.40 pagi kami harus bergerak ke sekolah sebab 7.20 pagi kami perlu berada di sekolah.

Kami sampai sekolah seperti dijadualkan. Danish memulakan sekolah tahun 1 manakala Irfan sekolah Tadika. Selesai membayar yuran, aku skodeng Danish di kelas. Ishhh...boleh tahan, aktif dan tak menangis. Syukur alhamdulillah...Danish kini belajar menjadi lelaki sejati. Aku mengajarnya lelaki sejati mesti kuat, tahan lasak dan tidak sekali- kali menangis.

Irfan pula agak cerdik dan lebih berani berbanding Danish. Dia memang tak sabar- sabar menjadi besar dan bersekolah. Jadi, sesi persekolahan hari tu lancar tanpa tangisan anak manja. Heehehe...lega.

Alya, kasihan dan sayu melihat air mukanya. Dalam kerelaan membiarkan abang bersekolah, aku faham ada sekelumit kesedihan di hatinya. Makumlah, hampir sebulan lebih berteman dan berkawan dengan abang- abangnya. Kini, tinggal dia seorang sahaja di rumah Mak Long.

Balik ke rumah petang semalam, Alya membisu tanpa berkata apa. Mungkin dia cuba memahami situasi atau merajuk melayan perasaannya ditinggalkan abang-abangnya yang kesekolah.

1 ulasan:

  1. bukan senang nak jadi papa ni ye :) anyway congratulation kat danish sebab tak nangis2 1st day kat skolah :D

    ps: cian yg bongsu sorang2 je kene tinggal abg2 hehe

    BalasPadam