Januari 07, 2011

Bila selesema menganggu

Selesema biasanya juga dikenali sebagai flu. Biasanya selesema akan diikuti oleh sakit tekak, demam, sakit kepala, rasa tak sedap badan, hidung berhingus dan boleh juga menyebbkan batuk.

Dalam kes yang lebih teruk, influenza juga boleh menyebabkan pneumonia, yang boleh menyebabkan maut terutamanya terhadap kanak-kanak dan orang tua. Walaupun kadang-kadang ia dikelirukan dengan selsema biasa, influenza adalah lebih terus dan disebabkan oleh virus yang berbeza.(Sumber Wikipedia)


Virus Selesema

Namun, semua jenis penyakit adalah penghapus kepada dosa- dosa lalu yang telah kita lakukan. Mungkin juga berupa balasan kepada hambanya? Wallahualam... Sebagai manusia, ujian ini harus diterima dengan redha dan kita mesti berusaha untuk mengubati penyakit tersebut.

“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu kelelahan, atau penyakit, atau kehawatiran, atau kesedihan, atau gangguan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya karenanya.” (HR. Al-Bukhari no. 5642 dan Muslim no. 2573)

“Sepertinya anda sedang merasakan rasa sakit yang amat berat, oleh karena itukah anda mendapatkan pahala dua kali lipat.” Beliau menjawab, “Benar, tidaklah seorang muslim yang terkena gangguan melainkan Allah akan menggugurkan kesalahan-kesalahannya sebagaimana gugurnya daun-daun di pepohonan.” (HR. Al-Bukhari no. 5647 dan Muslim no. 2571)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan