Julai 05, 2010

Umrah

"Insya Allah kalau ada rezeki abah, mak teringin ke tanah suci lagi. Kalau tak dapat menunaikan haji, umrah pun jadiklah." kata pak mertua aku 2 tahun yang lepas sekembalinya dari menunaikan haji.

Alhamdulillah, memang rezeki mereka murah dan agaknya doa mereka yang betul- betul ikhlas dan suci dimakmulkan Allah. Apa tidaknya, ibadat umrah mereka kali ini disponsor penuh oleh Abang Lan yang juga abang iparku. Riak gembira dan kesyukuran terpancar diwajah kedua mereka memang sukar untuk aku terjemahkan. Mungkin aku yang belum ada rezeki untuk ke sana belum memahami nikmat beribadah di depan Kaabah.

Dalam hati kecil aku tetap berkata, " Insya Allah, sebelum umur 45 tahun aku akan bawa anak dan isteri menunaikan haji. Amin..."

Oleh- oleh untuk kami anak beranak memang tak pernah dilupakan. Air zam - zam, kacang, kurma dan minyak wangi arab.

Terima kasih abah ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan