Julai 06, 2010

4 Genetik Bos

Bos oh bos ... Ada macam- macam bos yang kita akan hadapi selagi kita belum lagi jadi bos. Antaranya:

1. Garang dan penuh ghairah.

Mereka merupakan penggerak syarikat. Bos begini tahu apa yang dimahukan dan mahu perkara dilakukan mengikut caranya. Kamu pasti memaafkan kesalahannya kerana dia berpersonaliti menarik dan cukup pemurah.


2. Intelektual dan banyak cakap.

Bos begini merupakan seorang yang pandai berkomunikasi dengan idea-idea bijak yang disalurkan pada kumpulannya dengan mudah dan penuh yakin. Mungkin ada masanya dia senyap sahaja terutamanya bila dia sedang berfikir mengenai isu-isu syarikat. Dia mungkin kelihatan tidak begitu yakin apabila dia sedang meminta pendapat orang lain. Namun begitu, dia seorang yang adil dan bertimbang rasa.

3. Stabil, senyap dan praktikal.

Dia seperti dinding yang kukuh. Dia tahu apa yang dimahukan dan bekerja keras untuk kekal di atas. Bos begini mugkin kadang-kadang agak degil. Kamu mungkin tak tahu sama ada dia sukakan kamu atau tidak kerana dia seorang yang penyabar.

4. Ada angin dan sukar dijangka.

Bos begini tidak mengikut peraturan. Dia agak luar biasa dan mungkin berperangai gila-gila. Kadang-kadang dia menjerit, bermain gitar di pejabat dan kerap masuk mensyuarat lewat.

1 ulasan: