Disember 02, 2009

Raya Korban

Hari raya Aidiladha lebih sedap didengar berbanding menyebut raya korban. Namun, rata-rata orang sekarang sebut raya korban, termasuklah keluarga aku. Tahun ini, aku beraya di rumah Hj. Athman Bin Musa, pak mertua aku. Awal- awal lagi pak mertua dah bagi tahu yang tahun ni nak buat korban lembu sekor. Tak ramai ipar duai yang balik, hanya ada keluarga Along, Abang Lan dan adik-adik ipar.


Pagi Sabtu, lebih kurang jam 10 pagi akhirnya tumbanglah seekor lembu. Lembu ni kira baik budi sebab dibela dengan kaedah feedlot. Ia memang tak aktif kerana makanannya semua disediakan oleh tuan di dalam kandang. Menyerah saja...mungkin ia tahu akan mati sekejap lagi. Melihat detik-detik hembusan terakhir, cukup menyeksakan. Itu binatang yang tiada dosa. Kalau manusia yang bergelumang dengan dosa ni, Ya Allah...bagaimana agaknya?

Aku fikir, semua patut melihat saat-sat kematian lembu ni agar lebih menginsafi diri. Agar semua orang ingat, tentang kematian yang pasti. Sudah ketentuan Ilahi, mati itu memang teramat sakit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan