Oktober 21, 2009

Fail oh fail

Minggu lepas aku pergi ke kursus pengurusan fail di Shah Alam. Rata-rata yang hadir adalah staf perempuan dan terdiri dari kerani fail. Wahh...aku silap hadir kursus ke ni. "Bentak hatiku..." So nak cover balik gundah dalam hati ni...Bila orang tanya aku, keje apa ? So, aku selamba je cakap...Pembantu Perpustakaan dan tugasannya menjaga fail. ekekeke...
Apa tu fail? Fail merupakan satu folder yang mengandungi surat, nombor fail dan tajuk mengikut perkara, kertas minit, kad keluar fail dan disusun mengikut sesuatu tatacara yang tertentu.
Sebenarnya, dalam hati aku memang ikhlas pergi ke kursus untuk belajar. Setelah habis kursus barulah aku sedar betapa aku tak tahu apa-apa tentang pengurusan fail. Apa, tidaknya ...selama ini aku serahkan kepercayaan aku kepada Huda dan Jun untuk menguruskan fail. Aku tidak cuba untuk mendalami kerja-kerja fail kerna pada aku kerja itu memang terlalu enteng. "Sombongnya, kan?" Bila tak siap fail, mulalah aku sok sek membebel dan korang jugalah yang kena dengar sok sek aku ni. Kesian ...
Balik kursus ni, aku tekad ...aku akan bantu staf aku menguruskan fail dengan betul. Walaupun ada usikan dari kekawan "ish idris, awak jadi kerani fail ke?" Aku tak ambik hati pun dan aku anggap ianya sebagai satu cabaran ke arah mewujudkan sistem fail perpustakaan yang kemas, standard dan bersistematik. heheheh...
"think positive!"

1 ulasan:

  1. assalammualaikum
    pengurusan fail bukan perkara enteng en idris,
    saya mula sedar apabila pergi induksi, nak atau x nak kena tahu juga kan hehehe
    klo audit ISO datang... habis ler kita...
    masih bertatih-tatih lagi nih...
    aduh! xpe... ilmu perlu sentiasa ada
    =)

    BalasPadam