November 09, 2010

Berakhirnya Pra Sekolah

"Ayah, tahun depan Danish ke sekolah baru kat Tasek Utara. Danish dah besar." Itulah seloroh Danish setalah tamat pengajian di Pra Sekolah. 2 tahun Danish di Pra Sekolah, banyak perkembangan yang boleh dilihat. Teringat hari pertama Danish menjejakkan kaki ke sekolah, dia terjatuh terhantuk meja. Lesung pipit di pipi kiri dia tu bukan original tapi kesan hentakan meja itulah.

Minggu pertama, agak sukar untuk Danish menerima alam persekolahan. Dari bab bangun pagi, nak mandi hinggalah nak pakai baju, memang cukup liat. Sampai sekolah Danish akan menyorok di belakang pintu, menangis sepuas hati.

Minggu kedua, hatinya mula lembut dan sudah menerima alam persekolahan. Dia mula bergaul dan tidak menangis lagi. Syukur alhamdulillah ...

Dua tahun Danish di Pra Sekolah dan hari ini Danish konvokesyen. Majlisnya ringkas tapi ala-ala konvokesyen di universiti. Beruntung budak sekarang. Zaman aku kecik dulu mana ada.


Danish duduk kiri sekali

Danish duduk kanan sekali
Pagi tadi sambil memandu, aku menasihati Danish. "Anak ayah ni tahun depan dah besar. Kena ubah sikap dan yang penting dah kena mula sembahyang." Danish diam, mungkin dia antara faham dan tidak. Insya Allah, bak kata pepatah melentur buluh biar dari rebungnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan